Noworoczne podsumowanie 4q 2023

Link do zestawienia za 3q tutaj. Oprócz noworocznego zestawienia poruszę temat kontynuacji bloga i spróbuję swoich sił w przewidywaniach na nowy rok :)

Oto obecny stan kont. Ponieważ mamy nowy rok, to dołączam wykresy od początku trwania portfeli, czyli już ponad 8 lat. Jak wspominałem wcześniej, obecnie nie dopłacam do IKE/IKZE, więc tym bardziej jestem zadowolony ze wzrostów, jakie nastąpiły.

IKE:



IKZE:


Całość wyników mnie satysfakcjonuje i wynosi prawie 200% od początku założenia portfela, co jest dość przeciętnym oczekiwanym wynikiem dla rynku akcji. Być może teraz jest lepsza koniunktura albo lepiej sobie radzę ostatnio, bo poprzednie lata były dla portfeli łaskawe.

Postanowiłem zmienić strategię i wykonywać jeszcze mniej ruchów, poza okresowym równoważeniem pozycji i dodawaniem nowych papierów. Jest to spowodowane tym, że generalnie najlepiej wychodzę na trzymaniu mocnych spółek, a nie na obracaniu nimi w krótkim okresie. Sprzedaż planuję dopiero w okresach widzianego przeze mnie przewartościowania.

Spółki, które posiadam

AMBRA - liczę na dalsze wzrosty, są wycenieni wg mnie nadal dość nisko. Przy obecnej cenie nie opłaca mi się sprzedawać spółki z rosnącą dywidendą i dobrymi perspektywami. 30 to najwyżej niska sprawiedliwa wycena, a nie przewartościowanie.

ANSWEAR.COM - niestety, to jedna z nielicznych w tym roku wpadek. Mimo wszystko wierzę w odzieżówkę, która rośnie jak na drożdżach z wyjątkiem akurat tej spółki. Emisja akcji skutecznie ochłodziło rynek, ale to zazwyczaj trwa kilka miesięcy i później czynniki fundamentalne biorą górę. Wziąłem to zamiast Agory i tutaj jestem teoretycznie stratny 30% na tym ruchu.

CYBER_FOLKS - jeden z lepszych typów zeszłego roku, niestety podłapałem tylko część wzrostów ze względu na brak gotówki na koncie. Organicznie urośli 30%, co jest zgodne z tym, co obiecywali na webinarach. Wydaje się, że ich zdolność dywidendowa i rozmiar będą nadal rosły. Ciekawostką będą na pewno nowe produkty oparte na AI, z tego co zrozumiałem używane do generowania stron www. Dobrałem pozycji z ostatnim kwartale, zarówno na IKE jak i IKZE.

ENTER AIR - ciągle wyceniany bardzo nisko wg mnie walor. Ewentualną sprzedaż planuję w okolicy 60-80. Wycieczki jak pokazuje raport Rainbow Tours nadal sprzedają się świetnie, a czytałem również raport na temat lotnictwa, który pokazał, że firmy czarterowe mają się bardzo dobrze na całym rynku. Nie jest to więc chwila dobra na sprzedaż, ale też nie chcę trzymać całości waloru bez końca. Sytuację może zmienić dywidenda, której od dawna nie było, a jest zapowiadana.

KĘTY - spółka nie zawodzi, po prostu. Jedynym ciemniejszym punktem na jej mapie przyszłości jest ewentualne nieefektywne przejmowanie innych spółek, ale tutaj można zaryzykować, przynajmniej na początku, ze względu na dobry zarząd. Wysoka dywidenda na razie osładza oczekiwanie.

LSI SOFTWARE - niestety, to jeden z najsłabszych walorów w portfelu. Po prostu nie może się wybić i chociaż nie straciłem, to jeszcze również prawie nic nie zyskałem. Takie pozycje są frustrujące, ale ponieważ poprzednio jeden z takich stojących papierów ładnie wypalił (po mojej sprzedaży), to cierpliwie czekam. Jest jakiś potencjał w samej spółce a kurs nie jest wygórowany. Sama hossa może ich wynieść nieco wyżej.

ORANGEPL - myślę, że to dość bezpieczny typ i podobnie jak Cyber_Folks postawiłem na nich więcej w tym kwartale. Do tej pory nie zawodzą, a szykuje się również prawdopodobnie podniesiona dywidenda.

PZU - jedna z najstarszych pozycji i jedna z przeciętnie (czyli nieźle) zyskownych. Sama dywidenda jest na wysokim poziomie, planuję ich dalej trzymać bo wszystko zapowiada dobry rok dla banków i samego PZU. Ciąży nieco posiadanie akcji Orlenu, które kupili nie wiadomo po co, ale tutaj również powinno być OK, dopóki trwa hossa.

TEN SQUARE GAMES - wieczna wpadka, czarny koń wyścigu. Ostatnio okazało się, że porządki poczynione w firmie przez nowego prezesa przynoszą skutki w postaci lepszych wyników finansowych, ale ciągle są w bolesnej restrukturyzacji i zasypani odpisami. Można powiedzieć, że unieśli się o tyle o ile trwała hossa. Pozycję trzymam, bo mają potencjał do odbicia.

XBS PROLOG - moja jedyna pozycja z rynku NewConnect, zaowocowała ostatnio ładnymi skokami w portfelu, niestety wytracając impet w ostatnich dniach roku. Dywidenda została utrzymana i spółka funkcjonuje jak dawniej. Może czeka ją dalszy wzrost? Nawet jeśli nie, to dywidenda jest dla mnie na wysokim poziomie i planuję dalej ją trzymać, chyba że skoczy ponownie na 120+, wtedy już będę się zastanawiał czy aby na pewno są do tego czynniki fundamentalne.

XTB - trzymam tę pozycję od 4 zł za akcję i po odkupie za 12. Wszystko jednak pokazuje, że były to ruchy zbędne i więcej bym uzyskał w tradycyjnym buy&hold. Dywidenda jest wysoka, spółka rozwija się organicznie i wprowadza nowe ciekawe produkty. Myślę, że hossa może być dla nich rokiem napływu nowych klientów i żniw.

ATM GRUPA - dość nowa i powiększona pozycja. Wypłacili symboliczną dywidendę i ciągle czekam na więcej. Spółka ma za sobą okres historycznie niskiej kontraktacji i to był główny powód jej zakupu. Ewentualne odbicie może ich wynieść na 2x wyższe poziomy wg moich szacunków. Wycena niska nawet bez odbicia w kontraktacji.

Dlaczego nie ma więcej wpisów?

Jest to spowodowane tym, że po prostu zabrakło mi tematów, a nie chcę lać wody. Nadal bardzo interesuję się giełdą, ale nie chcę obstawiać na siłę jakichś typów tygodniowych czy robić innych regularnych zestawień poza kwartalnymi. Wynika to z mojego długoterminowego podejścia (jak widać po moich rzadkich ruchach w portfelu) i niechęci do generowania prowizji maklerskich. Blog nie jest komercyjny tylko hobbystyczny i nie muszę maksymalizować z niego zysku w żaden sposób.

Zastanawiam się nad wznowieniem wpłat, ale tutaj ważne będzie również to jak ułoży się dalszy system podatkowy w Polsce. Zakładam, że nie dojdzie do większych zmian bo po pierwsze nawet mimo tego, że "belka" to tylko kilka mld w budżecie, to jednak zawsze coś i rządy nie będą tak łatwo chciały z tego rezygnować. Bardziej cywilizowane i rozwinięte kraje mają wręcz większe podatki od kapitału, co oznacza, że i my prawdopodobnie pójdziemy w tym kierunku. Liczę na stosunkowo niską kwotę wolną i podniesienie podatku, bo tak byłoby najlogiczniej, czyli IKE/IKZE nadal będzie się opłacać, bo takie też produkty finansowe nadal istnieją w USA i innych rozwiniętych rynkach.

Blog będzie kontynuowany minimum do momentu wypłaty z IKE lub IKZE, co oznacza jeszcze sporo czasu (zakładam że jeszcze nawet 20 lat albo więcej) bo jestem stosunkowo młody i do emerytury mam daleko.

Jakie jeszcze typy obstawiam, których nie mam w bieżących portfelach z tarczą podatkową?

APR - czy ta spółka w ogóle ma jakieś wady :)? Chyba tylko dość niską dywidendę, ale nadrabia to ciągłym wzrostem. ABB wydaje się dobrą okazją do dobrania taniej całkiem mocnej i ciekawej spółki z dużą barierą wejścia na jej rynek.

AB - importer sprzętu IT. Słaby dolar, dobra koniunktura i bardzo dobry ostatni raport wypycha spółkę na nowe szczyty. Podłączyłem się pod ten ruch i oczekuję dalszych wzrostów. Zachęcił mnie jeden z filmów na youtube, gdzie zwrócono uwagę, że spółka operuje na wyjątkowo niskich marżach rzędu 1%, co powoduje, że ciężko jest innym dystrybutorom z nimi konkurować, bo są już na bliskim maksymalnemu poziomowi efektywności. To również oznacza, że nie mogą liczyć na skokowy wzrost marży lub gigantyczny rozwój organiczny/przez skalowanie biznesu, ale ich pozycja rynkowa jest mocna i wydaje się niezagrożona. To mi się podoba, bo pozwala trzymać spółkę dłużej, nawet jeśli bazowy scenariusz się nie sprawdzi.

Odsunięcie likwidacji OFE?

Władza się zmieniła, temat przejęcia OFE chyba upadł. To dość dobrze dla polskiej giełdy, Kęt, Agory i innych spółek z dużym akcjonariatem funduszy. Na pewno trend nacjonalizacji spółek przyhamuje. Myślę, że znajdujemy się w dość ciekawym punkcie gdzie poza globalnym sentymentem do akcji mamy dobry podkład pod nową hossę, która może się realizować spokojnie przez następny rok.


Treści przedstawione na blogu są prywatnymi opiniami autora i nie stanowią rekomendacji inwestycyjnych w rozumieniu Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 października 2005 roku w sprawie informacji stanowiących rekomendacje dotyczące instrumentów finansowych, ich emitentów lub wystawców (Dz. U. z 2005 roku, Nr 206, poz. 1715). Autor nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie niniejszego artykułu, ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie niniejszego artykułu.



Komentarze

Popularne posty z tego bloga